måndag, september 25, 2006

Kryddig äppelpaj

I helgen kokade vi äppelmos och gjorde äppelpaj. Här kommer receptet på äppelpajen. Jag gillar den skarpt. Förmodligen för att det är muskot i den. All mat som innehåller muskot är bra mat.

"Fyllning"
4 äpplen
1½ dl strösocker
1 tsk mald kanel
1 krm muskotnöt
1 tsk mald ingefära


Pajdeg
150 gr kallt smör
1 dl hasselnötter eller solroskärnor
3 dl vetemjöl
½ dl strösocker


Kärna och skala äpplena och riv dem grovt. Blanda äppelrivet med socker och kryddor och lägg det i en smord ugnsfast form.

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda sedan smör, nötter/frön, mjöl och socker till en deg som fördelas över det kryddiga äppelrivet.

Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Serveras med vaniljsås eller glass.

Anm: Jag brukar själv strunta i ingefäran, för ibland får jag för mig att den smakar tvål. Åsså tycker jag personligen det är godare med solroskärnorna än hasselnötterna, men prova er gärna fram själva!

Källa: Arlaköket