tisdag, januari 03, 2006

Pepparbiffar

En klassiker hemifrån mitt barndomshem.
Godast om den görs på älgfärs såklart.

Köttfärs (ca 500 gr)
Svartpeppar (ca 2 msk)
Salt
Madeira (ca 4 msk)
Konjak
Grädde (ca 3 dl)
Soya


Gör biffar, drygt 1 hg per styck. Peppra dem rikligt på båda sidorna. Stek biffarna lite lagom. Salta biffarna på de stekta sidorna.
Häll över lite konjak och flambera.

Häll över grädde, madeira och lite soya. Koka ihop i ca 10 minuter och smaka av. Servera med kokt potatis, rödvinbärsgele och smörgåsgurka.

Källa: Mampa

2 Comments:

Blogger MissB said...

Hej! Kan inte du ha med lite bilder på dina recept? Jag blir sugen på att veta hur de ser ut!

15 mars, 2011 11:30  
Blogger Unknown said...

Jag ser att det är länge sen du la upp detta recept, men jag vill i alla fall kommentera det!

För äntligen har jag hittat receptet ( nästan i alla fall) på en av mina favoriträtter!
Jag såg nån gång på tidigt 70-tal (eller slutet på 60-talet) på TV när en Pernilla gjorde dessa 'Biffar'! Sen dess ingår denna rätt i 'vår middagsmeny'!
Du skriver att den är från ditt barndomshem. Vet du var dina föräldrar fått receptet ifrån. Är så nyfiken på vad Pernilla hette i efternamn och vilket program det va.

Så här gör jag.

Delar upp köttfärsen i 100 gr 'bullar' och plattar till
Krossar 1 msk svartpeppar och 1 msk vitpeppar.
Vänder bullarna i krosset så båda sidor blir pepprade.
Hettar upp en stekpanna (som man kan flambera i) med lika delar olja och smör, 1-2 matskedar av varje.
Steker på hög värme bullarna i ca 4-5 min på varje sida.
Tar stekpannan av spisen och låter den lugna ner sig. När det börjar bli tyst i pannan av fräset från fettet, häller jag 1/2 dl konjak över bullarna. Tänder på med en kökständare och låter det hela flambera tills det ar slut. Skakar lite då och då för att hålla liv i elden! När flamberingen är över häller jag i 1 dl madeira, 3 dl vispgrädde, 1/2 tsk salt och lite kinesisk soja.
Tillbaka på spisen och får koka ihop ca 5 minuter.
Serveras med kokt potatis och sallad!

Supergott! Snabblagat! Och misslyckas aldrig!

Hoppas att du vet ursprunget på denna fantastiska maträtt!
Mvh
Kristina Lantz

09 juni, 2021 18:23  

Skicka en kommentar

<< Home