fredag, september 30, 2005

Snickerdoodles

Jag översatte tålmodigt fahrenheits, cups, teaspoons och märkliga ingredienser för att göra kunna göra mina egna Snickerdoodles. De blev inte lika fina och puckformade som de jag såg i Veronica Mars, men de blev goda, syrliga och roliga i konsistensen.

Kaksmet
125 gr smör
2 dl socker
1 ägg
1/2 tsk vaniljsocker
3,5 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 krm salt
1 tsk vinsyra

Rör smöret mjukt och blanda i sockret. Tillsätt ägget och vispa runt ordentligt. Rör ner vaniljsockret. Blanda mjöl, bokarbonat, vinsyra och salt i en bunke och blanda ner detta i smeten. Blanda duktigt.

Gör ca 16 runda bollar som du rullar i en blandning av

1 msk socker
1 msk kanel


och lägger med några centimeters avstånd på plåten. Ett bra tips är lägga 8 stycken per plåt och att olja bakplåtspappret något! Låt stå i ugnen ca 6 minunter på 200-225 grader. Låt kallna på plåt och oroa dig inte om de verkar lite "pömsiga" för de härdar liksom på utsidan när de kallnat :)

Källa: Snickerdoodles

5 Comments:

Blogger Tove said...

Jag skulle precis ge mig på att översätta och är lättad att någon redan tänkt på samma sak. Tack!

23 maj, 2006 10:57  
Anonymous Anonym said...

Tack så jättemycket för att du översatt receptet och lagt ut det på internet.
Jag såg också "snickerdoodlarna" i Veronica Mars och de såg så mumsiga ut att jag blev sugan på att prova att baka dem själv :)
Mums!

Ha det bra,
och tack för receptet!

24 maj, 2006 14:30  
Anonymous Anonym said...

Ville också baka dessa, men jag har inte hittat vinsyra i någon affär hittills... Kan man ersätta det?

24 februari, 2007 15:03  
Blogger Loyce said...

Vinsyra ska finnas i alla vanliga mataffärer. Påsarna kan stå vid kryddhyllan, men vanligast är att de står där man hittar paraffin, bakpulver, blockchocklad, natriumbensoat och annat sylt- och bakvänligt.

Den används för att ge syrlighet, men också för att katalysera jäsningen. Ska du ersätta den så måste man nog byta ut både bikarbonaten och vinsyran mot bakpulver och kanske någon annan syra. Citronsyra? Lycka till!

24 februari, 2007 15:48  
Anonymous Anonym said...

Jag testade att byta ut vinsyran med följande blandning:

½tsk Bikarbonat
½tsk Askobinsyra
½tsk Bakpulver

Kakorna blev fluffiga, men det kanske berodde på att jag vispade som en galning vid ägg-i-smör/socker-blandingen-momentet. Hursomhelst blev dom gudomligt goda, tack för hjälpen!

27 februari, 2007 11:57  

Skicka en kommentar

<< Home