söndag, juli 30, 2006

Snabba Scones

Ibland behöver man akut något sött och gott, eller så saknas det frukost- eller fikabröd. Då passar dessa snabba scones bra!

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
75 gr smör
2 dl mjölk


Sätt ugnen på 250 grader och rör ihop de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt smöret i småbitar och blanda till en smulig massa. Rör i mjölken.

Tippa ut degen på en mjölad yta och arbeta till en smidig deg som delas i åtta delar.

Forma runda bollar som sprids ut på en plåt. Platta till dem lite med handen innan du ställer in dem i ugnen och grädda sedan i 10-15 minuter.

Jag föredrar dem med smör, ost och marmelad, men de funkar med sylt och grädde också!

Källa: SF:s filmtidning (okänt år och nummer)

4 Comments:

Anonymous Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept said...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på nån dag här.
Fin blogg du har förresten, Kram!
Scones recept

05 oktober, 2009 01:47  
Blogger Unknown said...

tack för receptet!

13 november, 2009 10:32  
Blogger blagblagblag said...

Tack så hemskt mycket för receptet! Jag använder det jämt nu, kanske lite för ofta... :)
Ina

09 oktober, 2012 13:36  
Blogger Unknown said...

Har sparat det här receptet bland mina favoriter och gör dessa scones minst en gång i veckan, sååå enkelt och så goda! Brukar även röra i lite lingon, pumpafrön och solroskärnor för att variera mig lite! Tack!

17 november, 2014 14:53  

Skicka en kommentar

<< Home